Recenzja książki: MacDonald Guy „Ręka, noga, mózg…, czyli niesamowite ciało człowieka”

Tytuł: „Ręka, noga, mózg…, czyli niesamowite ciało człowieka” 
Autor/Autorzy: MacDonald Guy (tekst); Cemmick Paul (ilustracje) 
Wydawnictwo: Jedność 


O tym, jak fascynujące jest ciało człowieka nie trzeba nikogo przekonywać. Każdy dzień naszego funkcjonowania jest świadectwem tego, jak wspaniale zostaliśmy ukształtowani przez naturę, budzi też zdumienie, jak wiele zadań musi w ciągu dnia wykonywać nasz organizm, z jakimi zadaniami się zmierzyć. To fascynujące, jak ciało – będące systemem naczyń połączonych – działa, w jaki sposób przekazuje impulsy, co potrafi, ale też jak się na przestrzeni lat rozwija. 

O tym, ile zagadek, tajemnic wciąż czekających na odkrycie, ale też zdumiewających procesów, które zostały już zbadane, wiąże się z ciałem człowieka mogą przekonać się już najmłodsi, dzięki fascynującej książce „Ręka, noga, mózg…, czyli niesamowite ciało człowieka”, opublikowanej nakładem Wydawnictwo Jedność. Ta zdumiewająca publikacja odkrywa przed młodymi czytelnikami (a także przed ich rodzicami, opiekunami) wiele faktów związanych z fizjologią i fizjonomią człowieka. Dzięki lekkiej formie, ciekawej szacie graficznej i językowi dostosowanemu do dzieci w wieku szkolnym książka daleka jest od encyklopedycznego przekazania faktów – raczej zaciekawia, szczególnie „garścią obrzydliwości”. To również pozycja dla nauczycieli biologii, którzy mogą ją twórczo wykorzystać zarówno w konstruowaniu konspektów zajęć szkolnych, jak i przy przygotowaniu uczniów do różnego rodzaju konkursów szkolnych i międzyszkolnych. 

Książka dostarcza tak przydatnych informacji, jak te dotyczące tętna i jego mierzenia, funkcjonowania kubków smakowych czy … istnienia ludzkich robaków. Nie brakuje tu też ciekawostek dotyczących m.in. tożsamości mistrza puszczania bąków czy człowieka, który zjadł rower. Jakkolwiek osobliwe wydawałyby się dorosłym te treści, dzieci będą zachwycone czytając o takich „perełkach”, a dzięki temu bez problemu zapamiętają funkcjonowanie układu trawiennego. 

Książka odpowiada również na pytania o nieświeży oddech (wszystkiemu winne są bakterie), wszy, pryszcze będące zmorą (nie tylko) nastolatków, funkcjonowania poszczególnych układów i ewentualnych zaburzeń w pracy poszczególnych organów. Dzieci dowiadują się także, w jaki sposób udzielić pierwszej pomocy, jak ćwiczyć mięśnie, a lektura tekstów o zębach motywuje do dbania o nie. 

Zawartość merytoryczna książki sprawia, że dzieci zyskują szeroką wiedzę z zakresu funkcjonowania organizmu człowieka (choć mam wątpliwości, co do skutków podania dzieciom instrukcji amputacji krok po kroku). Pewne jest jednak, że lektura pozycji „Ręka, noga, mózg…, czyli niesamowite ciało człowieka” nie tylko może ułatwić młodym czytelnikom uczenie się biologii, ale i stanowi inspirację do dalszego, samodzielnego zgłębiania tematu.

Komentarze