1 miesiąc
- obraca się z boku na plecy
- unosi głowę (podbródek)
- opanowało odruch chwytny (zaciska rękę na przedmiocie)
- skupia wzrok na twarzy
- reaguje na dźwięk (np. głos)
- wyraża mimicznie radość, zadowolenie (uśmiechem)
- łączy ssanie i połykanie
2 miesiąc
- unosi głowę (opiera się na przedmiotach)
- zanika odruch chwytny
- odwraca głowę w kierunku dźwięku
3 miesiąc
- obraca się z pleców na bok
- trzyma głowę prosto w pozycji pionowej
- sięga po przedmioty
- wodzi wzrokiem za przedmiotami
- głuży – dźwięki agu, kli, tli, bwe
- pojawia się społeczny uśmiech (odwzajemnia uśmiech dorosłego)
- odruchowo poszukuje pokarmu
4 miesiąc
- unosi głowę i klatkę piersiową (opiera się na dłoniach)
- chwyta przedmiot całą dłonią
- sięga ręką po przedmiot
- wykonuje symetryczne ruchy ku przedmiotowi obiema rękami
- wyraża mimicznie złość i smutek
5 miesiąc
- siada (przy podciąganiu za ręce)
- samodzielnie siedzi przez krótki czas przy opieraniu się
- chwyta całą dłonią
- bawi się przedmiotem (przekładając go z ręki do ręki)
- reaguje uśmiechem, głużeniem na najbliższą rodzinę
- w stosunku do obcych pozostaje lękliwe, nieufne
- pojawia się silne ssanie
6 miesiąc
- przewraca się z pleców na brzuch
- unosi głowę w pozycji na plecach (ok. 3 s.)
- gaworzy
- bawi się swoimi nogami
- rozpoczyna się wyżynanie zębów mlecznych
- pierwsze reakcje świadczące o rozpoznawaniu u dorosłych mimicznych wyrazów emocji
- rośnie zainteresowanie kontaktami z rówieśnikami
- zaczyna próbować dokładnie rozdrobnione produkty (gęsta kasza, owsianka)
- zaczyna jeść łyżeczką (twarda i płaska) – otwiera usta gdy zbliża się lyżeczka, wypycha językiem jedzenie
- zaczyna pić z otwartego kubka
7 miesiąc
- samodzielnie siedzi bez podparcia
- trzyma po jednym przedmiocie w każdej ręce (ogląda je, przekłada)
- szuka schowanej zabawki
- je łyżeczką
- reaguje na swoje imię
- wyraża mimiczny strach
- zbiera pokarm z łyżki wargami
- rozpoczyna próbowanie rozdrobnionych produktów obiadu domowników
8 miesiąc
- siada z pozycji na brzuchu
- naśladuje gesty, np. pukanie, machanie
- chwyta jednocześnie kilka przedmiotów
- manipuluje przedmiotem używając obu rąk
9 miesiąc
- sprężynuje (trzymane pod pachami)
- opanowało chwyt pęsetkowy (przeciwstawienie kciuka i palca wskazującego)
- raczkuje
- próbuje samodzielnie jeść posiekane lub rozdrobnione pokarmy (podawane do rączki)
10 miesiąc
- wstaje przy oparciu
- staje przy podtrzymywaniu się
- naśladuje ruchy dorosłego
11 miesiąc
- chodzi (podtrzymywane za obie ręce)
- wkłada mniejsze przedmioty do większych
- rozpoznaje imiona bliskich osób
12 miesiąc
- próbuje stawiać pierwsze samodzielne kroki
- stoi bez trzymania się
- naśladuje bazgranie po demonstracji
- powtarza czynność, która wywołała uśmiech
- po wskazaniu przedmiotu podaje go na prośbę
- operuje 4-5 słowami
- wyraża mimicznie nieśmiałość i wstyd
- stabilizacja żuchwy – gryzie pokarmy o różnej konsystencji
- samodzielnie je łyżeczką
13-18 miesiąc
- wchodzi po schodach na czworakach lub z pomocą dorosłego
- chodzi samodzielnie choć czasami się przewraca
- zaczyna naukę biegania
- buduje wieże z 3-4 klocków
- poszukuje przedmiotu w różnych miejscach (jeśli zauważyło jego przesuwanie
19-24 miesiąc
- wchodzi po schodach trzymając się poręczy i dostawiając nogi
- buduje wieżę z 5-6 klocków
- rozpoznaje siebie w lustrze
- potrafi posługiwać się łyżeczką, ołówkiem
- chętnie rysuje kreski na kartce
- coraz sprawniej posługuje się łyżką
- rozpoczyna naukę jedzenia widelcem
25-30 miesiąc
- wchodzi po schodach bez trzymania poręczy, stawiając nogi na przemian
- buduje wieżę z 8 klocków
- buduje z klocków różne budowle
- potrafi nałożyć część ubrania
- zapamiętuje i recytuje krótkie wierszyki, rymowanki
- chętnie bawi się z innymi dziećmi
31-36 miesiąc
- stoi na palcach
- potrafi stanąć na 1 nodze
- potrafi rzucać piłkę (bez utraty równowagi)
- wymienia nazwy poszczególnych czynności
- pyta – zaczyna budować zdania złożone
- potrafi umyć ręce – wytrzeć się ręcznikiem
- jeździ na trzykołowym rowerku
Komentarze
Prześlij komentarz