Rozwój psychomotoryczny w pierwszych trzech latach życia dziecka

1 miesiąc 
  • obraca się z boku na plecy 
  • unosi głowę (podbródek) 
  • opanowało odruch chwytny (zaciska rękę na przedmiocie) 
  • skupia wzrok na twarzy 
  • reaguje na dźwięk (np. głos) 
  • wyraża mimicznie radość, zadowolenie (uśmiechem) 
  • łączy ssanie i połykanie 
2 miesiąc 
  • unosi głowę (opiera się na przedmiotach) 
  • zanika odruch chwytny 
  • odwraca głowę w kierunku dźwięku 
3 miesiąc 
  • obraca się z pleców na bok 
  • trzyma głowę prosto w pozycji pionowej 
  • sięga po przedmioty 
  • wodzi wzrokiem za przedmiotami 
  • głuży – dźwięki agu, kli, tli, bwe 
  • pojawia się społeczny uśmiech (odwzajemnia uśmiech dorosłego) 
  • odruchowo poszukuje pokarmu 
4 miesiąc 
  • unosi głowę i klatkę piersiową (opiera się na dłoniach) 
  • chwyta przedmiot całą dłonią 
  • sięga ręką po przedmiot 
  • wykonuje symetryczne ruchy ku przedmiotowi obiema rękami 
  • wyraża mimicznie złość i smutek 
5 miesiąc 
  • siada (przy podciąganiu za ręce) 
  • samodzielnie siedzi przez krótki czas przy opieraniu się 
  • chwyta całą dłonią 
  • bawi się przedmiotem (przekładając go z ręki do ręki) 
  • reaguje uśmiechem, głużeniem na najbliższą rodzinę 
  • w stosunku do obcych pozostaje lękliwe, nieufne 
  • pojawia się silne ssanie 
6 miesiąc 
  • przewraca się z pleców na brzuch 
  • unosi głowę w pozycji na plecach (ok. 3 s.) 
  • gaworzy 
  • bawi się swoimi nogami 
  • rozpoczyna się wyżynanie zębów mlecznych 
  • pierwsze reakcje świadczące o rozpoznawaniu u dorosłych mimicznych wyrazów emocji 
  • rośnie zainteresowanie kontaktami z rówieśnikami 
  • zaczyna próbować dokładnie rozdrobnione produkty (gęsta kasza, owsianka) 
  • zaczyna jeść łyżeczką (twarda i płaska) – otwiera usta gdy zbliża się lyżeczka, wypycha językiem jedzenie 
  • zaczyna pić z otwartego kubka 
7 miesiąc 
  • samodzielnie siedzi bez podparcia 
  • trzyma po jednym przedmiocie w każdej ręce (ogląda je, przekłada) 
  • szuka schowanej zabawki 
  • je łyżeczką 
  • reaguje na swoje imię 
  • wyraża mimiczny strach 
  • zbiera pokarm z łyżki wargami 
  • rozpoczyna próbowanie rozdrobnionych produktów obiadu domowników 
8 miesiąc 
  • siada z pozycji na brzuchu 
  • naśladuje gesty, np. pukanie, machanie 
  • chwyta jednocześnie kilka przedmiotów 
  • manipuluje przedmiotem używając obu rąk 
9 miesiąc 
  • sprężynuje (trzymane pod pachami) 
  • opanowało chwyt pęsetkowy (przeciwstawienie kciuka i palca wskazującego) 
  • raczkuje 
  • próbuje samodzielnie jeść posiekane lub rozdrobnione pokarmy (podawane do rączki) 
10 miesiąc 
  • wstaje przy oparciu 
  • staje przy podtrzymywaniu się 
  • naśladuje ruchy dorosłego 
11 miesiąc 
  • chodzi (podtrzymywane za obie ręce) 
  • wkłada mniejsze przedmioty do większych 
  • rozpoznaje imiona bliskich osób 
12 miesiąc 
  • próbuje stawiać pierwsze samodzielne kroki 
  • stoi bez trzymania się 
  • naśladuje bazgranie po demonstracji 
  • powtarza czynność, która wywołała uśmiech 
  • po wskazaniu przedmiotu podaje go na prośbę 
  • operuje 4-5 słowami 
  • wyraża mimicznie nieśmiałość i wstyd 
  • stabilizacja żuchwy – gryzie pokarmy o różnej konsystencji 
  • samodzielnie je łyżeczką 
13-18 miesiąc 
  • wchodzi po schodach na czworakach lub z pomocą dorosłego 
  • chodzi samodzielnie choć czasami się przewraca 
  • zaczyna naukę biegania 
  • buduje wieże z 3-4 klocków 
  • poszukuje przedmiotu w różnych miejscach (jeśli zauważyło jego przesuwanie 
19-24 miesiąc 
  • wchodzi po schodach trzymając się poręczy i dostawiając nogi 
  • buduje wieżę z 5-6 klocków 
  • rozpoznaje siebie w lustrze 
  • potrafi posługiwać się łyżeczką, ołówkiem 
  • chętnie rysuje kreski na kartce 
  • coraz sprawniej posługuje się łyżką 
  • rozpoczyna naukę jedzenia widelcem 
25-30 miesiąc 
  • wchodzi po schodach bez trzymania poręczy, stawiając nogi na przemian 
  • buduje wieżę z 8 klocków 
  • buduje z klocków różne budowle 
  • potrafi nałożyć część ubrania 
  • zapamiętuje i recytuje krótkie wierszyki, rymowanki 
  • chętnie bawi się z innymi dziećmi 
31-36 miesiąc 
  • stoi na palcach 
  • potrafi stanąć na 1 nodze 
  • potrafi rzucać piłkę (bez utraty równowagi) 
  • wymienia nazwy poszczególnych czynności 
  • pyta – zaczyna budować zdania złożone 
  • potrafi umyć ręce – wytrzeć się ręcznikiem 
  • jeździ na trzykołowym rowerku 

Komentarze